Målsättningen för varje bolag är att kunderna betalar sina fakturor till fullo och att betalningarna sker i tid. Det kan dock uppstå tillfällen när betalningarna inte kommer in som de ska, vilket i vissa lägen gör att dessa fordringar bör registreras som befarade alternativt konstaterade kundförluster. I detta blogginlägg kommer vi att gå igenom när detta bör ske samt vilka effekter det får på bolagets moms respektive bolagsskatt.

Vad är en kundförlust?

Enligt Skatteverkets rättsliga vägledning har ett bolag rätt att minska beskattningsunderlaget om en förlust uppstår på en fordran gentemot en kund. Bolaget behöver inte skapa en kreditfaktura, ändringsfaktura eller makulera sin faktura för denna hantering, men måste kunna visa att det är sannolikt att betalning inte kommer att erhållas. En nedsättning av priset i efterhand, till exempel genom överenskommelse med kunden, eller utebliven betalning på grund av en tvist, är inte detsamma som en kundförlust.

Befarade kundförluster

En befarad kundförlust uppstår när det finns en överhängande risk att en kund inte kommer att betala sin skuld, samtidigt som det dock inte går att utesluta att betalningen kommer att ske. Detta kan vara aktuellt under följande omständigheter:

  • Kunden har finansiella problem, såsom långvariga likviditetsproblem, har ansökt om (men inte avslutat) rekonstruktion, eller har en överhängande risk för konkurs.
  • Fakturan till kunden har förfallit och betalas inte trots påminnelser.

Beskattningsunderlaget kan inte minskas enbart på grund av osäkerhet kring om en betalning kommer ske; det behöver istället vara en konstaterad kundförlust.

Konstaterade kundförluster

Bedömningen av om en fordran är en konstaterad kundförlust ska göras specifikt för respektive fordran. Inga kollektiva nedskrivningar av en summering av flera kundfordringar får göras. Huvudregeln är att bolaget ska kunna göra gällande att kunden saknar möjlighet att betala sin skuld. Det tydligaste exemplet på detta är en konkurs eller en avslutad rekonstruktion utan utdelning till bolaget. Ytterligare exempel kan vara att kronofogden har försökt driva in fordran men misslyckats.

För fordringar av mindre värde, under 1000 SEK, kan fordringar skrivas ned efter minst 8 månader från förfallodatum och efter att både en påminnelse samt inkassokrav har skickats ut. I och med att hanteringen av en indrivning snabbt kan bli dyrare än det initiala kapitalbeloppet är det inte ekonomiskt motiverbart att försöka driva in dessa belopp.

I undantagsfall kan en konstaterad kundförlust göras om det är mycket svårt eller omöjligt att driva in en fordran, till exempel när köparen inte betalar och varken är etablerad, bor eller har tillgångar i Sverige.

Avslut

Kundfordringar som inte bedöms betalas ska registreras som kundförluster. För att få göra avdrag för den utgående momsen som tidigare registrerats i samband med en kundfaktura, eller för att få ta upp kundförlusten som en kostnad i underlaget för inkomstskatt, behöver kundförlusten vara konstaterad. Exempel på när förlusten kan anses vara konstaterad är:

  • Om kunden haft en genomförd konkurs.
  • Om kunden genomgått rekonstruktion och beslut tagits att betalning inte ska ske.
  • Om kronofogden försökt driva in fordran men misslyckats.
  • Om kapitalbeloppet är under 1000 SEK och det gått minst 8 månader sedan förfallodagen, och både påminnelse och inkassokrav har skickats till kunden.